Biuro Informacji Kredytowej posiada wyłącznie prawo do zbierania i udostępniania danych, bez możliwości ich modyfikacji. Informacje do bazy BIK-u przekazują banki i SKOK-i. Zgromadzone wiadomości albo działają na korzyść klienta, albo na niekorzystność – jeśli kredytobiorca nie płaci zaciągniętego zobowiązania w terminie, nastąpiła windykacja lub egzekucja. W BIK-u znajdzie się także informacja, czy dany klient znajduje się na liście dłużników.
Co zrobić, by poprawić historię w Biurze Informacji Kredytowej?
Jeśli chcemy zaciągnąć nowy kredyt w dowolnie wybranym banku, to warto zwrócić się do banku w którym poprzednio spłacaliśmy kredyt o wystawienie zaświadczenia z pozytywną opinią. Przyda nam się to bardzo, ponieważ zarówno banki jak i SKOK-i umieszczają informacje o opóźnieniach w spłatach, ale zapominają wysłać informacji o całkowitej spłacie zaciągniętego kredytu.
Możemy także zobligować bank lub SKOK do złożenia pisemnego wniosku do BIK-u o usunięcie naszych danych. Tylko w ten sposób informacje mogą być usunięte. Banki i SKOK-i jako jedyni administratorzy bazy mogą pisemnie żądać zmiany niepoprawnych lub nieaktualnych danych, a BIK musi te informacje poprawić.
Według prawa bankowego informacje o nieterminowo spłacanych zobowiązaniach wobec banków i SKOK-ów od momentu ich rozliczenia przechowywane są w bazie przez 5 lat. Jeśli kredyt był spłacany zgodnie z umową z zachowaniem wszelkich zobowiązań i terminów zapisanych w umowie, to informacje mogą zniknąć zaraz po spłacie kredytu. Warto jednak wyrazić zgodę, by pozytywne o nas informacje pozostały w BIK-u jak najdłużej. W przypadku, gdy będziemy chcieli wziąć kolejny kredyt znacznie ułatwi nam to sprawę i zwiększy prawdopodobieństwo uzyskania pozytywnej decyzji kredytowej.